Un estudi de FACUA sobre preus de tractaments odontològics, qualificat pel Consell General de Dentistes com a incomplet i poc rigorós
Tot i que no ens agrada entrar en polèmiques, com a dentistes ens sembla necessari fer-nos ressò d’aquesta notícia, especialment a causa de la confusió que pot crear a la població general a l’hora de decidir-se per uns serveis privats d’odontologia.
En primer lloc, creiem que és un error considerar els tractaments dels especialistes en odontologia com a productes. L’odontologia és un servei integral en què s’han de valorar molts factors, com la formació del professional, l’experiència, el temps de dedicació a l’estudi i els diagnòstics dels pacients… És a dir, una sèrie de serveis i atencions que moltes vegades es desconeixen i no es tenen en compte. A més, la qualitat dels materials i la tecnologia utilitzada sens dubte són elements que influeixen que el resultat global del tractament sigui altament satisfactori.
Al seu estudi, FACUA comparava els preus dels quatre tractaments odontològics més habituals : extracció, empastament, neteja bucal i endodòncia. L’estudi es va realitzar de forma telefònica, a 150 clíniques dentals de 14 ciutats espanyoles. La conclusió de FACUA davant dels resultats és deduir que els marges de benefici del sector poden arribar a ser abusius, ja que apareixen diferències de preu fins al 420%.
Però, és aquesta mena d’informació parcial i sensacionalista bona per als pacients? Sens dubte els pacients han de tenir coneixement en tot moment de les tarifes del vostre centre de salut, així com d’un pressupost aproximat . Però els tractaments poden ser molt diferents per a cada pacient, i això sense entrar en serveis més especialitzats, que incloguin, per exemple, la implantologia de càrrega immediata o l’estètica dental, per això és molt difícil generalitzar. Seria semblant a demanar un pressupost per rehabilitar una cuina: dependrà dels metres, els acabats, els materials… En definitiva, no es poden comparar peres amb pomes. A més, cal destacar que en moltes ocasions els preus que indiquen les clíniques orientades exclusivament a la rendibilitat econòmica són mers ganxos publicitaris, i basen la seva rendibilitat en estratègies de volum, aconseguit aquest en ocasions a base d’indicar tractaments no necessaris i de baixa qualitat.
Iñaki Cercadillo , director de la Clínica Odontològica Ahoa , destaca sobretot la gran diferència que suposa valorar productes i serveis, i el perjudici que estudis com aquest suposen per als pacients , ja que els dóna una visió esbiaixada del sector odontològic i desperta unes expectatives errònies que poden provocar una distància entre pacient i especialista. resultat òptim de qualsevol tractament.